Wie ben ik?

Mijn naam is Anja Oerlemans moeder van twee dochters (tweeling). En 1 zoon. En al ruim 35 jaar getrouwd.
Ik ben opgegroeid in een warm gezin met 1 broer en 2 hardwerkende ouders die een eigen bedrijf hadden.
Toen mijn kinderen klein waren vond ik het fascinerend te zien hoe zij zich in de loop van de jaren hebben ontwikkeld, van baby tot peuter, kleuter, puber tot nu toe en de interactie onderling, tussen kind en ouders en ook hoe zij met hun vrienden omgingen.
Vragen als: welke invloed hebben de ouders op de ontwikkeling van hun kinderen en in hoeverre krijgen kinderen iets mee vanuit de opvoeding van hun ouders. Wat is de invloed van de omgeving, waarin de kinderen opgroeien?
Je kunt denken aan: negatief zelfbeeld, faalangst, omgaan met onrecht, grenzen aangeven, Rouw en verlies . Door je bewust te worden van daar waarin je bent vastgelopen, komt er plaats voor zelfacceptatie, vergeving en een nieuwe balans.
Als moeder was ik onder de indruk hoe kinderen met elkaar omgingen. Het tonen van emoties, de impact van de overvloed van prikkels vanuit de omgeving op hun gedrag en hoe er mee te dealen. Het ene kind is niet het andere kind. En hoe zit het dan met kinderen die hooggevoelig of hoog sensitief zijn? Voelen deze kinderen zich begrepen door hun omgeving? En wat gebeurt in de hoofden van kinderen als ze een beperking hebben of later krijgen?
Wat is eigenlijk ADHD EN ADD en HSP ?
Het heeft mij beziggehouden wat die (over)prikkelingen en dat onbegrepen gevoel bij het kind heeft kunnen veroorzaken. Ik voelde dat ik hierin iets wilde en kon betekenen.
Vanuit mijn eigen jeugd herken ik de gevoelens zoals: onbegrip vanuit de omgeving, sterk verantwoordelijkheidsgevoel, bang om te falen, het aanvoelen van mensen en gevoelig voor de sfeer die hangt in een bepaalde ruimte. Als kind had ik best hulp willen krijgen hoe hier mee om te gaan.
WANT HET MOOISTE WAT JE KUNT ZIJN IS JEZELF. JEZELF WORDEN HOEFT NIET, JE BENT HET AL….JE MOET HET JE ALLEEN EVEN HERINNEREN

Ik begon nadat mijn kinderen uit huis waren, een persoonlijke levensreis naar mijn verleden en startte een creatieve opleiding in een kunstenaarstraject. Daarop volgde de psychosynthese creatieve opleiding en daarna de kindercoaching, coaching en begeleiding wat vooral gericht is op volwassenen. Ik werd me bewust dat alles in mijn kindertijd is ontstaan. Ik volgde rouw en verlies om systemisch te leren werken.